De tijd staat niet stil. Met de ontwikkeling van internet zijn er nieuwe marketingtools ontstaan voor bedrijfsontwikkeling. Memes of virale berichten zijn een nieuwe manier om een merk te versterken. Wat zijn memes? Hoe gebruik je virale berichten in je marketingstrategie? Welk effect kunt u verwachten van internetmemes? Internetmemes of virale berichten zijn een integraal onderdeel van de moderne cyberspace. Ze zijn overal te vinden – op sociale media, op informatie- en entertainmentportalen, evenals in correspondentie tussen gebruikers. Memes zijn heel divers en beslaan allerlei levenssferen. Voor sociologen en sociaal psychologen zijn virale berichten een buitengewoon interessant fenomeen. De kracht van internetmemes fascineert marketeers. Waarom memes belangrijk zijn voor de advertentie-industrie Internetmemes zijn een modern cultureel viraal symbool. De meeste virale berichten worden gepresenteerd in de vorm van afbeeldingen of foto’s, minder vaak in videoformaat. Hun belangrijkste doel is om iemands gedrag, daad, levensstijl of idee publiekelijk belachelijk te maken. Sommige virale berichten hebben diepgaande filosofische implicaties. De wereld van memes is opmerkelijk omdat het een wereldwijd sociaal fenomeen is dat zich gedraagt als een griepvirus en van persoon tot persoon reist via sociale media. Ze zijn sprankelend, in het geheugen gegrift, besmettelijk, ze willen delen. Virale berichten kunnen op verschillende manieren worden gebruikt voor marketingdoeleinden: gebrandmerkt met een bedrijfslogo, product of dienst, aangevuld met een satirische slogan of een grappige grap. Een viraal bericht is een echte perpetuum mobile voor bedrijven op internet. Wanneer een advertentie de vorm aanneemt van een meme en van persoon tot persoon begint te pushen, wint het bedrijf aan een groeiende klantloyaliteit. Ze associëren de merknaam met populaire uitspraken en nemen onvrijwillig deel aan een reclamecampagne. Bedrijfsimago versus memes Virale berichten hebben een fout: een verkeerde stap, een slecht gekozen afbeelding of uitdrukking, en het bedrijf wordt de lachertje van cyberspace. De internetmeme is een tweesnijdend zwaard dat zowel het imago van een merk kan versterken als het kan vernietigen. Wat moet er worden gedaan om te voorkomen dat kwaadaardige virale berichten de reputatie ondermijnen? Vooral wanneer u rechtstreeks met internetgebruikers op sociale media te maken heeft, moet u voorzichtig zijn. Blijf kalm, zelfs als gebruikers van Facebook, Twitter, Instagram of andere sociale media vulgair of agressief zijn. Respecteer alle opmerkingen en feedback over bedrijfsbeleid, producten of diensten. Reageer niet hysterisch op kritiek. Consumenten hebben het recht om hun mening te geven, ook als deze in strijd is met uw overtuiging. Hoe maak je een internetmeme In ervaren handen is een virale boodschap een krachtige merkondersteuning. Het probleem is dat het buitengewoon moeilijk is om een internetmemo te maken. Je kunt iets pakkends en pakkends bedenken, maar in de praktijk kan een virale boodschap geen wortel schieten. Daarom is het noodzakelijk om de interesses van de doelgroep te experimenteren, te testen en te analyseren. Probeer het, maak interessante, originele, grappige en zelfs schokkende internetmemes. Gebruik popcultuur als inspiratiebron. Internetgebruikers vinden het heerlijk om verborgen connotaties en verwijzingen naar beroemde films, liedjes, boeken of schilderijen te vinden. Zodra een mogelijke meme is gemaakt, is het tijd om deze te verspreiden. Gebruik hiervoor portalen, sociale media en entertainmentsites.
https://www.webdeveloper.today/2022/01/quicktime-mov-screen-recording-bad.html |
https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html |